Co Stubbe (1928)

Stad

€ 250
INFO
Techniek:
aquarel met verdunde OI-inkt
Gesigneerd:
Rechtsonder: CoStubbe 65
Afm. zonder lijst:
30x45 cm
Afm. met lijst:
54x69 cm
Lijst:
door Ministerie aangebrachte lijst
Jaar:
1965
Artikel nr.:
197

Herkomst: Ministerie van Buitenlandse Zaken, Den Haag

Corien van Eyck Heslinga interviewde Co Stubbe in 2010 n.a.v. een expositie bij SBK Amsterdam: 

"Na de oorlog studeerde ik voor korte tijd aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs, tegenwoordig de Rietveldacademie geheten, met als hoofdvak illustratie. Hoewel het onderwijs gratis was, had ik op een gegeven moment geen geld meer op materialen te kopen en moest ik met de opleiding stoppen. Net toen ik er was werd het onderwijs daar gemoderniseerd. Deze wijziging sprak mij ontzettend aan. Op de Kunstnijverheidsschool-oude leest leerden we lijntekenen met behulp van een driehoek. Nu leerden we met de vrije hand een lijn te zetten. De moderne docenten van de Kunstnijverheidschool leerden Stubbe niet alleen vrijer om te gaan met het tekenen en schilderen van lijnen. "Ook leerden we lijn te zetten. Zo kregen we van een docent de opdracht om gewoon eens met de vrije hand een lijn te tekenen. Ik leerde een lijn tot leven te brengen. Nog steeds kijk ik veel naar de schilderijen van Chinese kunstenaars. Zij kunnen bijvoorbeeld met enkele penseelstreken Oost-indische inkt een bamboestengel neerzetten. Zelfs met een paar lijnen weten ze een heel landschap te voorschijn te toveren." Stubbe heeft vele tekeningen met behulp van Oost-indische inkt gemaakt. "Wanneer je de inkt verdunt, dan wordt deze bruin. Zo kun je met dezelfde inkt de prachtigste dingen maken. Die Chinese kwasten lopen in een punt uit en zijn gemaakt van mensenhaar. Je kunt er heel dunne lijnen mee maken, maar wanneer je de kwast indrukt ook heel dikke lijnen."

De moderne docenten van de Kunstnijverheidschool leerden Stubbe niet alleen vrijer om te gaan met het tekenen en schilderen van lijnen. " Zo kregen we de opdracht om een stilleven na te schilderen. Maar na tien minuten gooiden ze het door elkaar. Ze draaiden alles om. We moesten door blijven schilderen, waar het resultaat een stilleven in Picassostijl was. Deze opleiding moderne stijl was echt een hoogtepunt uit mijn leven. Dat vrije zat eigenlijk altijd al in me. Ik droeg ook samen met een vriend in die tijd als enige een baard in Amsterdam, kun je je nu niet meer voorstellen. Ik schilder en teken dan weer impressionistisch, dan weer expressionistisch. Wanneer ik mezelf te veel naar binnen gekeerd vind, dan zoek ik de spontaniteit op. Ik werk dan zonder vooropgezet plan, maar laat de ideeën van binnenuit stromen."

"Ik ben geen colorist. Grote lawaaidingen, zoals die in de laatste dertig jaar worden gemaakt, daar hou ik niet van. Ik kan me het beste in zwart/wit uitdrukken. Ik houd me ook met heel andere dingen bezig. Daardoor ben ik anders naar de wereld om me heen gaan kijken. Ik ben bijvoorbeeld een UFO-fan, lees er veel boeken over en verwerk UFO-vormen in mijn tekeningen. UFO-bolvormen zie je overal terug, ook in kerktorens. Met deze kennis kijk ik steeds weer opnieuw naar de gebouwen om me heen." Zo kan zijn directe omgeving nog steeds voor verrassingen zorgen en met vrije hand geeft Stubbe hiervan blijk.


 

 

 

Biografie Co Stubbe

Jacobus Johannes ("Co") Stubbe werd 21 november 1928 in Amsterdam geboren. Hij reisde o.m. met een woonwagen door Europa, woont en werkt thans in Amsterdam. Opleiding: atelier v. Beeldende Kunst van de Centrale Werkplaats, de Hendrick de Keyserschool en het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs, alle te Amsterdam. Schildert, aquarelleer, tekent (ook pen, gewassen inkt), gemengde techniek, gouaches, collages en vrije grafiek. Onderwerpen en kunstrichting: veranderlijk (steden, mens, interieur, enz.); expressionistisch, impressionistisch.

Scheen 1969/1970, deel II, p. 411