Jean Paul Vroom (1922-2006)

Stilleven met magnolia

€ 275
INFO
Techniek:
zeefdruk, genummerd 65/100
Gesigneerd:
Rechtsonder: Jean Paul Vroom '84
Afm. zonder lijst:
49x64 cm
Afm. met lijst:
77x91 cm
Lijst:
ingelijst Ministerie van Buitenlandse Zaken
Jaar:
1985
Artikel nr.:
109

Herkomst: Ministerie van Buitenlandse Zaken

Biografie Jean Paul Vroom

Jean Paul Vroom werd als Johannes Paul Vroom op 21 januari 1922 geboren in Den Haag. Hij overleed april 2006 in Amsterdam. Vroom is een van de eerste kunstenaars, die in de combinatie lithografie en zeefdruk werkte. Hij studeerde van 1938 tot 1939 schilderkunst aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, maar vertrok op jonge leeftijd naar Parijs. Hier bezocht hij van 1944 tot 1946 de École Estienne bezocht, waar hij zich met name bekwaamde in grafische technieken. In 1950 keerde hij terug naar Nederland en vestigde zich in Amsterdam. Vanaf 1955 geeft hij les aan de Vrije Academie van George Lampe in Den Haag. Mede onder invloed van Rein Draijer koos hij vaak het landschap als onderwerp: akkers, planten, bladeren, maar ook het stedelijke landschap in bijvoorbeeld de VS. Zijn website: "Hoewel hij eerst in lyrisch-surrealistische trant schiIderde, was het vervaardigen van zgn. trompe l'oeil-schilderingen in opdracht, voor interieurs etc. steeds iets dat hij er "bij deed". Het illusionistisch schilderen gold voor hem als een ambacht en tegen die achtergrond is het dan ook heel goed te plaatsen dat Vroom nogal sceptisch aankijkt tegen die recent ontstane tam-tam over alles wat super-, hyper-, hard-focus- of radical -realistisch schildert. Al voor 1964 maakte hij een aantal hyper-realistische schilderijen". Door zijn samenwerking met Hans van Manen voor het Nederlands Danstheater en het Nationaal Ballet, werden ook dansers een belangrijk onderwerp. In 1976 begon de samenwerking met Hans Jansen, die in 1972 in Amsterdam zijn zeefdrukatelier was gestart.Terwijl zeefdruk op dat moment vooral bekend stond als een moderne grafische techniek waarmee je grote kleurvlakken kon drukken (à la Warhol, Lichtenstein, Stella e.a.), ontwikkelden zij een zeefdruk met gravure-achtige kenmerken, waardoor een gelaagd beeld met halftonen ontstond.

Scheen 1969-1970, deel II, p. 549
Jacobs 1993, deel L-Z, p. 579