Maarten Kemper (1944-1982)

Brugwachtershuisje te Nieuwesluis

€ 850
INFO
Techniek:
aquarel/gemengde techniek
Gesigneerd:
Rechtsonder: MAARTEN KEMPER '65
Afm. zonder lijst:
55x73 cm
Afm. met lijst:
59x77 cm
Lijst:
originele lijst van kunststof (glanzend wit)
Jaar:
1965
Artikel nr.:
244

Door zijn vroege dood heeft Maarten Kemper een betrekkelijk klein oeuvre nagelaten en zijn werk wordt dan ook zelden aangeboden. Dit fraaie brugwachtershuisje met bebouwing uit 1965 is gemaakt in de door hem ontwikkelde specialiteit, die te omschrijven is als ''gemengde techniek met als basis de aquarel''. Bij het maken van zijn aquarellen bewerkte hij het aquarelpapier door in de bovenlaag te schrappen en te schuren, waardoor op het ''gehavende'' papier opvallende heldere lichtstructuren ontstaan. Vervolgens ''tekende, sluierde, spetterde en tekende’’ hij de voorstelling op het papier.

In het boek over Charles en Maarten Kemper uit 1999 is afbeelding 56 een aquarel uit 1967 van dezelfde locatie met als titel ''Spoorwegovergang''. Ik twijfelde of dit wel een spoorwegovergang betreft maar kon de locatie niet achterhalen. Johan T. Mouthaan hielp me uit de brand. Het is het brugwachtershuisje aan de sluis, met caf'é en dijkbebouwing van Nieuwesluis (aan de kop van het Voorns Kanaal. Het dorp bestaat inmiddels niet meer en is ten offer gevallen aan de uitbreiding van de Rotterdamse haven (Maasvlakte /Seinehaven). Het dorp verdween midden jaren zestig van de aardbodem, vlak nadat Maarten Kemper deze aquarel maakte.  

Biografie Maarten Kemper

Op 14 december 1982 overleed in Rotterdam Maarten Kemper, 38 jaar en 3 dagen oud. Er was een eind gekomen aan het korte, zeer energieke leven van Charles Maarten Kemper, geboren in Rotterdam op 11 december 1944, zoon van de kunstschilder Charles Kemper (1913-1985).  Zijn vader gaf hem zijn eerste lessen, voornamelijk perspectieftekenen. Hij hield het niet uit op de middelbare school en al op 15-jarige leeftijd werd hij toegelaten tot de Rotterdamse kunstacademie. Ook daar verbleef hij maar kort en samen met Kees Franse ging hij buiten werken, waarbij zijn oudere collega hem hielp met de techniek. Hij maakte olieverven en gouache en groeide uit tot een colorist die fijne picturale geneugten verkoos boven speciale effecten. Onder invloed van Kees Franse ontwikkelde hij een aquarelleertechniek waarbij hij eerst het papier schuurde en bewerkte en vervolgens ''tekenend, sluierend, spetterend en schavend'' de voorstelling aanbracht. Deze vorm van aquarelleren zou zijn specialiteit worden. Zijn thema’s waren portret, figuur(studies), droogbloemen, landschap, maar vooral het stads- en havengezicht. Hij maakte vele reizen door Spanje, Frankrijk, Marokko en Turkije. 

Scheen 1969/70, deel I, p. 587
Jacobs 1993, deel 1, p. 593
Brockbernd, Poort en Welling, ''Charles en Maarten Kemper, twee Rotterdamse kunstenaars'', 1999