Henk van der Horst (1911-1982)

''IJshockey''

€ 300
INFO
Techniek:
linoleumsnede
Gesigneerd:
Rerchtsonder: h.vd.horst '61
Afm. zonder lijst:
33x43 cm
Afm. met lijst:
55x66 cm
Lijst:
zwarte, houten lijst
Jaar:
1961
Artikel nr.:
227

Herkomst: Ministerie van Buitenlandse Zaken, Den Haag; Nederlandse ambassade in Ottawa (Canada), inv.nr. 51208478.

Een linosnede uit 1961 van Henk van der Horst getiteld ''IJshockey''. Van der Horst had als specialiteit de linoleumsnede, hij werd wel ''linosnijder'' genoemd. Een grafische vakman pur sang. Dat bewijst deze linosnede ten overvloede: simpel en treffend neergezet, goede compositie en heldere zwart-wit contrasten. Sport kwam je als onderwerp in de kunst begin jaren zestig zelden tegen en zeker niet ijshockey, dat in Nederland weinig beoefend werd. Maar Van der Horst zocht zijn onderwerpen in het alledaagse leven.
In Amsterdam werd in 1961 de Jaap Eden Kunstijsbaan geopend, de ijshockeyclub Amstel Tijgers werd opgericht en in Genève werden de WK IJshockey gespeeld met voor het eerst deelname van het Nederlandse team. De ijshockeysport stond dat jaar, zeker in Amsterdam, dus behoorlijk in de belangstelling. Dat deze prent jarenlang in de Nederlandse ambassade in Ottawa heeft gehangen is geen toeval: in Canada is ijshockey de nationale sport.

 

 

 

Biografie Henk van der Horst

Hendrik ("Henk") van der Horst werd 5 augustus 1911 in Amsterdam geboren. Hij woonde en werkte bijna zijn hele leven in Amsterdam, verhuisde aan het eind van zijn leven naar Schoorl waar hij 10 december 1982 overleed. Hij was als kunstenaar autodidact, actief als kunstschilder maar voornamelijk bekend als graficus van linoleumsneden. Van der Horst was sociaal bewogen, altijd geïnteresseerd in de gewone stadsmens en het leven van alledag. Zijn werk bestaat uit realistische, maar tegelijk zeer expressieve taferelen van bejaarden, café-scenes, taferelen uit de ''warme'' buurt, het huisgezin en tal van andere alledaagse situaties. Opvallend aan dit ''sociaal-realisme'' is dat hij in elke prent meer doet dan zo maar de werkelijkheid in beeld brengen. Door een originele compositie, een voortreffelijke dosering van het zwart tegen het wit en door een vrije vorm-aanpak krijgen de prenten een bijzonder suggestieve, emotionele werking. Binnen de begrenzing van het figuratieve is Van der Horst een ware virtuoos, wiens bewogenheid buitengewoon eerlijk en oprecht overkomt.

Scheen 1969/1970, deel I, p. 513