Daniël den Dikkenboer (1918-1979)

Sleepboten

€ 250
INFO
Techniek:
kleurenlitho
Gesigneerd:
Rechtsonder: Dikkenboer 57
Afm. zonder lijst:
250
Lijst:
originele, blankhouten lijst
Jaar:
1957
Artikel nr.:
115

Herkomst: Dienst voor 's Rijks Verspreide Kunstvoorwerpen, Den Haag, inv.nr. SZ 9036

''Den Dikkenboer's litho's blinken uit door kleurgevoeligheid en compositievermogen. Om het even, welk onderwerp hij kiest, een stilleven of een haven, bloemen, een fossiel, een koffiepot of sleepboten, steeds slaagt hij erin een prent te maken die subtiel is van kleur en modern, zij het ietwat modieus in de vormgeving zonder extravagant te worden'' aldus het Rotterdams Parool in een artikel in de vijftiger jaren. 

 

Biografie Daniël den Dikkenboer

Daniël den Dikkenboer werd in Rotterdam geboren op 16 september 1918. Na omzwervingen via Amsterdam en Parijs vestigde hij zich in 1950 definitief in Rotterdam waar hij 27 november 1979 overleed. Hij was leerling van de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen, afdeling publiciteit en toegepaste kunst, o.l.v. Jac. Jongert en Dick Elffers. Hier behaalde hij de zilveren academiemedaille. Aanvankelijk schilderde, tekende, aquarelleerde hij en maakte gouaches in zowel figuratieve als abstracte stijl. Gaandeweg specialiseerde hij zich in de grafiek, was hij beeldhouwer en monumentaal kunstenaar. Den Dikkenboer werd wel graficus pur sang genoemd, waarmee gerefereerd werd aan zijn kleurenlitho's, die van buitengewone kwaliteit zijn en waarmee hij deelnam aan de biënnales in o.m. Venetië, Sao Paulo en Cincinnati; zijn werk hing in de Albertina in Wenen, het Museum of Modern Art in New York, in Japan, Israël en Zuid-Afrika. In Nederland in het Museum Boymans in Rotterdam en het Stedelijke Museum in Amsterdam en Schiedam. Hij was mede-oprichter van de Venstergroep, een groep Rotterdamse grafici die zich aan de ontwikkeling van de kleurenlithografie wijdden. Kortom een belangrijk lithograaf. Volgens Cees Doelman was de lithotechniek van Den Dikkenboer van richtinggevende betekenis voor zijn Nederlandse vakgenoten. 

Scheen 1969/1970, deel I, p. 262
Jacobs 1993, deel A-K, p. 282
Ida Jager, ''Sterk van kleur, Grafiek in Rotterdam in de twintigste eeuw'', Schiedam 2005, p. 140-143