Ad Gerritsen (1940-2015)

Katatonische Tango I

€ 3.750
INFO
Techniek:
gemengde techniek op papier
Gesigneerd:
Rechstonder: Ad Gerritsen 2007
Afm. zonder lijst:
150x90 cm
Afm. met lijst:
160x98 cm
Lijst:
Blankhouten lijst (origineel)
Jaar:
2007
Artikel nr.:
238

Herkomst: Ministerie van Buitenlandse Zaken, Den Haag

Gedurende zijn carrière heeft Ad Gerritsen vele paden bewandeld, vele thema’s uitvoerig behandeld en net zoveel thema’s weer ontkracht door het tegengestelde te beweren. In zijn vroege oeuvre speelt de oorsprong van de mens een rol, zelfportretten, het clichébeeld van ons bestaan en onze herkomst, evenals de fysieke in- en uitgangen van ons lichaam. Later richt hij zich ook op groeperingen, geesteszieken en eenzame figuren die hij voorziet van bijzondere kleuren en gezichtsuitdrukkingen. Alles kan echter worden teruggevoerd op de mateloze interesse van de kunstenaar voor alles wat met representatie, interpretatie en vooroordeel van de mens te maken heeft. Gerritsen schuwde daarbij in het geheel het woord ‘cliché’ niet. Je zou kunnen zeggen dat Ad Gerritsen zijn onderwerpen vanuit werkelijk ieder denkbare hoek belicht, vanuit zowel de positieve, vriendelijke kant maar net zo goed vanuit kwaadaardig en historisch perspectief. Het oeuvre van Ad Gerritsen mag in algemene zin beschouwd worden als schilderkunstig commentaar op hoe wij mensen elkaar beoordelen. Misschien wel het belangrijkste, steeds terugkerend motief door alle thema’s heen is de kwetsbaarheid van de enkeling. De figuren in de schilderijen lijken ieder voor zich te bestaan, ook al zijn ze omgeven door anderen. Ze lijken de steun van de groep nodig te hebben om zichzelf te legitimeren. Bron: Wikipedia

De figuur in Katatonische Tango I lijkt als kwetsbare enkeling prima te passen in bovenstaande omschrijving. De betekenis van het woord katatonie versterkt dit alleen maar: ''Katatonie wordt gekenmerkt door een ontregeling van het motorische systeem. Het uit zich onder andere in mutisme, het aannemen van een ongewone lichaamshouding (katalepsie) en afwerend gedrag (negativisme). De onbekendheid van de aandoening leidt in de praktijk tot onderdiagnostiek en onderbehandeling, met als gevolg een verhoogd risico op somatische complicaties en zelfs op overlijden''.

Van dit kunstwerk heeft Ad Gerritsen een serie zeefdrukken gemaakt in een oplage van 30.

Biografie Ad Gerritsen

Albertus Gradus ("Ad") Gerritsen werd 18 maart 1940 geboren in Arnhem, waar hij 2 april 2015 overleed. Hij was kunstschilder, graficus, collagekunstenaar, beeldhouwer en conceptueel kunstenaar. Gerritsen was autodidact. Hij was docent aan de afdeling gemengde media van de AKI te Enschede. Sinds 1965 heeft hij een oeuvre opgebouwd waarmee hij een eigen en zeer herkenbare positie in de Nederlandse kunst inneemt. In zijn schilderijen nemen menselijke figuren een centrale plaats in. Deze zijn echter niet bedoeld als portretten, maar als persoonlijk geformuleerd, schilderkunstig commentaar op de uiteenlopende wijzen waarop in onze visuele cultuur wordt omgegaan met het beeld van de mens. Ad Gerritsen heeft zich in zijn werk vaak gericht op de marge van de  samenleving: hoeren, criminelen psychiatrische patiënten, in het algemeen mensen die "er niet bij horen". Zijn specifieke vertaling in kleur en beeld baseert hij op boeken en tijdschriften. Zijn interesses en de thematiek van zijn werk spitsen zich dan toe op het menselijk gedrag. De kunst van Gerritsen is altijd figuratief en verhalend geweest, al is het verhaal dat in een schilderij besloten ligt vaak niet precies te traceren. Hij zei daarover: ''Ik heb geen vermogen om abstract te denken en daarom heb ik ook nooit abstract werk gemaakt. Als ik een figuur schilder, zijn er criteria waarnaar ik kan beoordelen of die figuur voor mij betekenis heeft of niet. Bij abstracte  schilderijen ligt die beoordeling vooral in de esthetiek en dat is voor mij niet genoeg.''

Scheen 1969/1970, deel I, p. 370
Jacobs 1993, deel A-K, p. 383