Rudi Mausz (1907-1976)

Fourfold with spikes

€ 650
INFO
CAPTCHA
6 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
Techniek:
gemengde techniek (wandobject)
Gesigneerd:
Linksonder: Rudi Mausz
Afm. zonder lijst:
70x70
Afm. met lijst:
nvt
Lijst:
geen
Aanwinst:
Off
Artikel nr.:
160

Rudi Mausz was een veelzijdig kunstenaar, waarvan aan het eind van zijn leven met name de wandobjecten opvallen. Dit fraaie voorbeeld hiervan kenmerkt zich door een gecontroleerd ritme op basis van wetmatige, geometrische grondvormen. Ritme, materiaalbehandeling en sierlijkheid zijn de drie factoren die in dit werk in het oog springen waarbij ‘’harmonie’’ de bindende factor is. Er is nergens een tekort of een teveel. Alles is nauwkeurig gepland,maar zonder mechanische krampachtigheid.

Biografie Rudi Mausz

Rudolf Karl August Mausz werd 21 maart 1907 in Berlijn geboren. In Wuppertal-Elberfeld was hij van 1924 tot 1927 leerling aan de Kunstgewerbeschule. In de jaren dertig kwam hij naar Nederland waar hij zich in Den Haag vestigde als ontwerper, illustrator, binnenhuisarchitect en beeldend kunstenaar.  In de residentie was hij chef-etaleur bij De Bijenkorf en verantwoordelijk voor de destijds  vermaarde, beweegbare  hoeketalages van dit warenhuis, die hij ontwierp en uitvoerde. Na de oorlog was hij aanvankelijk als topografisch tekenaar werkzaam waarna hij free lance (reclame-)ontwerper werd van omslagen voor tijdschriften, folders, kalenders, stands en displays, boekillustraties, modetekeningen, lichtreclame, briefpapier,  etc. Zijn vrije werk was in de periode 1950-1970 overwegend figuratief en uitgevoerd in soms transparante, soms keramisch aandoende technieken (gewassen tekeningen met OI-inkt, pastelkrijt, plakkaatverf met vetkrijt, maar ook olieverf). Geleidelijk ontwikkelde hij een abstract idioom, hoewel de motieven en composities vaak hun oorsprong vonden in de science-fiction, ruimtevaart  en para-psychologie. Hij maakte schilderijen, wandobjecten, assemblages en plastieken in uiteenlopende materialen, zoals  metaal, kunstleer, glas, folie, mozaïekstenen, plexiglas, hout, maar ook spiegeltjes, ijslepeltjes, spijkers, rolfilmdoosjes, bevestigd met onder andere houtlijm en mastiek. Zijn bewondering voor Bauhaus uitte zich in strakke, geometrische vormen. Na zijn pensionering in 1972 ging hij zich volledig toeleggen op het maken van wandobjecten, o.a. mozaïeken, reliëfs, lakwerken en metalics. Op 19 november 1976 maakte een hartaanval een einde aan zijn leven. 

RKD-nr 54136