Willem den Ouden (1928)

Deltawerken I (Veerse Gat)

€ 850
INFO
Techniek:
ets, genummerd 1/8
Gesigneerd:
Rechtsonder: den Ouden '60
Afm. zonder lijst:
25x30 cm
Afm. met lijst:
48x43 cm
Lijst:
zwarte, houten lijst
Jaar:
1960
Artikel nr.:
228

Herkomst: Ministerie van Buitenlandse Zaken, Den Haag 
Afgebeeld: Gijsbert van der Wal, ''Leven en werk van Willen den Ouden'', Amsterdam 2003, afbeelding en beschrijving p. 62, nr. D 61/2

In de biografie door Gijsbert van der Wal uit 2003 wordt deze ets besproken: ''Den Ouden maakte zeven etsen van de werkzaamheden rond het Veerse Gat. Ter plekke maakt hij, in het najaar van 1960, alleen tekeningen. De eerste opzetten voor de etsen maakt hij in het voormalig atelier van Willem Vaarzon Morel (1868-1955) in Veere, waar een pers stond die hij mocht gebruiken. Terug in Amsterdam werkte hij tot in 1961 aan de etsen door. 
Aan de horizon lichten twee dijkkoppen wit op. (Het gat ertussen werd uiteindelijk opgevuld met ''caissons'', die er per boot naartoe werden gebracht). In het Veerse Gat varen garnalenvissers. Dit is de eerste ets waarin Den Ouden zich vooral op weergeven van de lucht heeft toegelegd: op de wolken en hun weerkaatsing in het water, op de zonnestralen die er doorheen breken en op de opkomende regenbui, rechts van het midden aan de horizon. Jaren later, als hij de Waal ontdekt heeft, neemt hij al die weersomstandigheden nog honderden keren onder handen''. Deze ets op zink is door Den Ouden zelf gedrukt, bestond uit 2 proefdrukken en aanvankelijk 8 genummerde afdrukken (waarvan dit de eerste is). Later werd dit aantal uitgebreid tot 15.

 

Biografie Willem den Ouden

Willem den Ouden (geboren Haarlem 18 maart 1928) woonde en werkte in Amsterdam, waar hij leerling was van de Rijksacademie, en vanaf 1967 in Varik (aan de Waal in de Betuwe). Hij is bekend als schilder en beschermer van het rivierenlandschap in de Betuwe. Daarnaast schildert hij portretten en zelfportretten. De afgelopen vijftig jaar maakte hij schilderijen, aquarellen, tekeningen, etsen en litho’s van het landschap aan de Waal bij Varik. Hij raakte gefascineerd door de uiterwaarden langs de Waal, de dijken, het stilstaande en het voorbij stromende water en de hoge hemel daarboven. De voortdurende verandering van wolkenluchten, de stralende zon, en licht en schaduw in het landschap wist hij als geen ander te vangen in zijn werk. In 1997 stopte Den Ouden met het maken van prenten omdat het hem fysiek te zwaar werd. Daarna bleef hij het landschap vastleggen in tekeningen en olieverfstudies. Sommige olieverfschetsen werkte hij in het atelier uit tot schilderijen. Sinds 2010 tekent Den Ouden niet meer buiten en schildert hij uitsluitend (zelf)portretten. Ter gelegenheid van zijn 90ste verjaardag waren er in 2018 exposities in Museum Het Valkhof in Nijmegen (grafisch oeuvre), Stedelijk Museum Kampen (olieverfschilderijen) en Museum Henriëtte Polak Zutphen (portretten).

Scheen 1969/1970, deel II, p. 146
Jacobs 1993, deel L-Z, p. 199-200
Gijsbert van der Wal, ''Leven en werk van Willem den Ouden'', Amsterdam 2003