Willem van Scheijndel (1952-2017)

Flagstaff

€ 2.250
INFO
CAPTCHA
2 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
Techniek:
gemengde techniek (schilderij met collage)
Gesigneerd:
Linksonder: W. v. Scheijndel ''94
Afm. zonder lijst:
100x110 cm
Afm. met lijst:
105x115 cm
Lijst:
witte, houten lijst met inleg
Aanwinst:
Off
Jaar:
1994
Artikel nr.:
237

Herkomst: Contempo Galerie/Collectie, Rotterdam/Eindhoven; Ministerie van Buitenlandse Zaken, Den Haag
Tentoonstelling: ''American Series", werken van Willem van Scheijndel bij Contempo Galerie/Collectie, Rotterdam-Eindhoven, catalogus 24, 1995, afgebeeld.


Uit de catalogus 24 van de tentoonstelling ''American Series" bij Contempo door M. Slegers; ''Het nieuwe werk is ontstaan naar aanleiding van een lange reis die van Scheijndel in 1994 heeft gemaakt met een bevriende fotograaf en die onder andere langs de Route 66 dwars door de U.S.A. leidde. De afgebeelde werken geven een indruk van deze reis van oost naar west. Van Central Park New York via onder andere Chicago naar Los Angeles''. De titel van het schilderij ''Flagstaff'' zal refereren aan de plaats met dezelfde naam in het noorden van Arizona die aan de Route 66 ligt. 

 

Biografie Willem van Scheijndel

Willem van Scheijndel werd 21 maart 1952 in Naaldwijk geboren en overleed in Leiden 18 mei 2017. Hij volgde de Vrije Academie in Den Haag maar was als kunstschilder voornamelijk autodidact. Vanaf 1978 tot zijn dood was hij woonachtig in Leiden. Willem van Scheijndel heeft in zijn carrière als schilder een indrukwekkend oeuvre opgebouwd. Verschillende stijlen, afmetingen en onderwerpen, maar elk doek draagt die typische Van Scheijndel-handtekening. Hij is vooral bekend geworden door zijn figuratieve schilderijen met een bijna wiskundige, geometrische benadering. Maar ook menig abstract werk kwam van zijn hand. Inspiratie deed Van Scheijndel veelal op tijdens zijn reizen. Hij was gefascineerd door andere culturen, beschavingen en indrukken. Hij maakte interpretaties van de antieke wereld, zoals de serie Taffeh-schilderijen, die half jaren tachtig in het Rijksmuseum voor Oudheden hingen. Er volgden serie over Turkije en Barcelona, en hij toonde zijn visie op de vervreemding van de mens van zijn omgeving en cultureel erfgoed in de Lakotah Land-serie, hij bezocht in de jaren negentig Afrika (kleurrijke doeken met voorstellingen van insecten) en de Verenigde Staten en Polen. “Onderweg zijn, dat is mijn inspiratie”, schrijft hij op zijn website. De doeken van Willem van Scheijndel kennen een wijde vlucht, letterlijk van hier tot Tokio. Zijn cv toont een indrukwekkende opsomming van exposities door heel Europa. En zijn bronnen raken nooit opgedroogd. Hij was eeuwig op zoek naar de kern van dat mysterie. Deze zoektocht verwerkte hij in zijn doeken. Zo laat Willem van Scheijndels werk niet alleen zijn ontwikkeling als kunstenaar zien, maar ook zijn ontwikkeling als mens.

Jacobs 1993, deel L-Z, p. 343
RKD-nr 70275