Cor Noltee (1903-1967)

Schafttijd

€ 450
INFO
Techniek:
olieverf/paneel
Gesigneerd:
Rechtsonder: CNOLTEE
Afm. zonder lijst:
19x25
Afm. met lijst:
34x40
Lijst:
klassiek
Artikel nr.:
290

Cor Noltee kon als geen ander de stad, de haven, de mensen op impressionistische wijze vastleggen, daarbij geïnspireerd door het werk van van G.H. Breitner. Dat hij ook een meester was in het met olieverf vereeuwigen van werkende mensen bewijst dit kleine paneeltje. Landarbeiders zoeken beschutting tegen de zon om hun broodmaaltijd te nuttigen. Het schilderij is lastig te dateren. Ik ga vooralsnog uit van de eerste helft van de vorige eeuw.

Herkomst: collectie Rijk Luyendijk, Den Haag

 

Biografie Cor Noltee

Bernardus Cornelis Noltee werd 25 mei 1903 geboren in Den Haag waar hij leerling was van de Academie van Beeldende Kunsten en tijdelijk van de Académie Julian te Parijs en de Haagsche Schetsclub. Na wat omzwervingen vestigt hij zich in 1937 definitief in Dordrecht, waar hij 2 januari 1967 overlijdt.  Hij wordt aanvankelijk beïnvloed door de Haagse en Amsterdamse School, waarbij met name het naturalistisch-impressionisme van Breitner hem inspireert. Hij trekt door heel Nederland om cavalariepaarden, stadsgezichten, markttaferelen en dergelijke vast te leggen. Vanaf 1927 wordt hij geboeid door de Rotterdamse haven waarbij naast de haven en schepen de werkende mensen en zwoegende paarden treffend worden getroffen.  Naast de stad schilderde, tekende en aquarelleerde Cor Noltee ook landschappen, riviergezichten, portretten (vooral zelfportretten) en genretaferelen maar vooral maakt hij naam als schilder van de stad Dordrecht, waar hij het water van de stad en de Biesbosch en de oude stad met zijn verval en nieuwbouw met gevoel voor ruimte en sfeer op het doek weet vast te leggen. In Dordrecht, waar hij een bekende figuur werd, zowel door werk als door zijn bohémien-achtig voorkomen, stond hij aan de basis van een lokale herleving van het impressionisme. Hij werd wel 'de Dordtse Breitner' genoemd, vanwege zijn verwantschap met die schilder in stijl en onderwerpen. Rond 1961 slaat Noltee een andere richting in. Zijn laatste werken hebben een uitgesproken expressionistisch karakter. Het Dordrechts Museum bezit werk van zijn hand en organiseerde in 1973 een overzichtstentoonstelling van zijn werk.

Scheen 1969/70, deel II, p. 111
Jacobs 1993, deel L-Z, p. 172
RKD-nr 59829