Ger Jansen (1936-2010)

''Zeedamp''

✓ verkocht
INFO
CAPTCHA
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
Techniek:
acrylverf op doek
Gesigneerd:
Linksonder: Ger Jansen 98
Afm. zonder lijst:
65 x 60 cm
Afm. met lijst:
79 x 74 cm
Lijst:
door de kunstenaar
Aanwinst:
Off
Jaar:
1998
Artikel nr.:
349

Een totaalschilderij waarbij de kunstenaar naast het doek ook zelf de lijst schildert en daardoor een integraal kunstwerk doet ontstaan.
Het lichte fijnzinnige kleurgebruik en de abstracte explosie in het midden doen de titel ''Zeedamp'' eer aan terwijl de goudkleurige rand het geheel niet doet ontsporen. Een zeer expressief en sprekend schilderij. 

Dit schilderij behoorde tot de collectie van Kunsthandel Ivo Bouwman in Den Haag.

Biografie Ger Jansen

Ger Jansen werd 11 augustus 1936 als Gerritje Hulleman geboren in Apeldoorn. In 1958 vestigde zij zich in Den Haag waar zij na haar huwelijk met J.D. Jansen als kunstschilder onder de naam Ger Jansen ging werken. Als opleiding ontving zij van 1952-1957 privé schilderles van Jaap de Ruig in Baarn, in 1957 volgde ze teken- en schilderlessen bij de Academie voor Beeldende Kunsten (École Migros) te Genève waarna zij van 1959 tot 1967 beeldhouw- en schilderlessen volgde aan de Vrije Academie te Den Haag, onder meer bij Nol Kroes, George Lampe, Rudi Rooijackers en Jan Snoeck. Van 1975 tot 1991 heeft ze als docent aan de Vrije Academie te Den Haag gewerkt. Ger Jansen overleed 21 december 2010 in Den Haag.
Ger Jansen maakte vanaf 1980 alleen nog acrylschilderijen, gouaches en pastels; in de jaren zestig maakte zij ruimtelijk werk: 3-dimensionale beelden van steen en van kunststof en wandreliëfs van gips. Daarnaast maakte zij grafisch werk: de zogenaamde 'monotypieën'. Ook maakte zij werk in gemengde techniek en rond 1970 figuratieve wandkleden. De acrylschilderijen van Ger Jansen kenmerken zich door expressionistisch en coloristisch kleur- en materiaal gebruik. Zij schilderde zowel met penseel als direct uit de tube, waardoor de materie van de verf de uitdrukking van het schildergebaar ondersteunt en vergroot. Zij schilderde een serie doeken van groot formaat met oceanen als onderwerp. De verf is in dikke lagen, met veel beweging opgebracht zodat er als het ware een zee van verf op het doek ontstaat met een hoge mate van abstractie. Terugkerende onderwerpen in haar oeuvre zijn: vrouwen, bloemen en zeeën.

Scheen 1969/1970, deel I, p. 527 (als Gerritje Hulleman)
Jacobs 1993, deel A-K, p. 552
RKD-nr 41736