Michel F. van Overbeeke (1942)

I TJIN (serie van zeven etsen)

€ 2.250
INFO
Techniek:
ets met aquatint/litho, alle genummerd 14/100
Gesigneerd:
Rechtsonder: MF v OVERBEEKE 72
Afm. zonder lijst:
27,5x26 cm elk
Lijst:
nieuw
Jaar:
1972
Artikel nr.:
91

 

Het werk van Michel van Overbeeke gaat over de mens en zijn emoties, zoals liefde, angst en jaloezie. Zijn inspiratie haalt hij uit muziek, literatuur, religie, oosterse filosofie en zijn reizen naar India. Deze aspecten zijn terug te vinden in de vorm van symbolen.
In 1972 bracht Michel van Overbeeke een houten cassette met negen etsen met aquatint en litho uit: ‘I Tjing’. In de eikenhouten cassette zat een glasplaat zodat je regelmatig een andere ets achter het glas kon plaatsen: een wisselende tentoonstelling, dus. Helaas heb ik de complete serie en de houten cassette niet kunnen bemachtigen, maar zeven van deze etsen bied ik hier ingelijst als serie aan.
De I Tjing is een duizenden jaren oud orakel dat gebaseerd is op de gedachte dat alles altijd in verandering is en dat niets hetzelfde blijft. I Tjing betekent letterlijk 'Boek der Veranderingen'. De I Tjing bestaat uit 64 hexagrammen, die alle een specifieke betekenis hebben. Het baseert zich op veranderingsprocessen in de natuur zoals die nu eenmaal in hun algemeenheid plaatsvinden, tussen mensen, tussen volkeren en in ons innerlijk. 

De aangeboden serie bestaat uit de volgende, nieuw ingelijste etsen (met hexagram-nummer):
52 – Ken         – het Stilhouden, de Berg
57 – Soen       – het Zachtmoedige (het Indringende), de Wind
29 – K’an        – het Onpeilbare, het Water
1   – Tj’ièn       - het Scheppende
30 – Li             – het Zich-Hechtende, het Vuur
51 – Tsjen       – het Opwindende, de Schok/de Donder
58 – Twéi        – het Blijmoedige, het Meer

Biografie Michel F. van Overbeeke

De Haarlemse kunstenaar Michel François van Overbeeke (geboren Den Haag 19 juli 1942) is een veelzijdige kunstenaar. Zijn grote succes boekte hij eerst als graficus, waarna hij met bijna alle artistieke disciplines en technieken aan de slag ging: tekeningen, schilderijen, sculpturen van glas en brons, keramiek, fotografie en video. Vaak combineert hij diverse technieken zowel in zijn tweedimensionale als in zijn ruimtelijke werk, zoals etsen met het schilderen en bedekken met bladgoud. Of beelden van brons, gecombineerd met dierlijke materialen. Hierdoor ontstaan unieke en soms vervreemdende conglomeraten van vaak onverenigbare delen.
De beeldende taal van Van Overbeeke is al op afstand herkenbaar en origineel. Zij is verweven van mystiek, religieuze
iconografie en erotiek. Op jonge leeftijd vertrok Van Overbeeke eind jaren zestig naar India. Sindsdien ontwikkelde hij een enorme belangstelling voor Aziatische en Afrikaanse kunst. Maar niet alleen voor de fysieke kenmerken van de culturen op deze twee
continenten. Misschien is hij nog wel meer geïnteresseerd in de spirituele betekenissen en de interpretaties van het aardse en het hemelse met nadruk op de Chinese en Indiase wereld. De symbolen van alle wereldgodsdiensten worden in zijn werk gecombineerd met eigen iconen. Maar ook mystiek, filosofie, wereldliteratuur en natuurlijk zijn eigen levenservaring vormen de ingrediënten voor een breed spectrum voor de visualisering van zijn gedachten en gevoelens.
Zijn werk bevindt zich in de collecties van gerenommeerde musea en bij zeer veel particulieren. (ingekorte versie van tekst bij expositie Stedelijk Museum Kampen in 2016).

Peter Heerkens en Wim van der Beek ''Michel van Overbeeke: dertig jaar kunstenaarschap'', Zwolle 1992
Aart van der Kuijl ''Michel van Overbeeke, grafisch oeuvre, observator en alchemist'', Venlo 1994
Scheen 1969/1970, deel II, p. 472 (onder Van Overbeeke)
Jacobs 1993, deel L-Z, p. 202