Willem Thijs (1932-2016)

Compositie in rood

€ 975
INFO
Techniek:
olieverf/doek
Gesigneerd:
Linksonder: WillemThijs '84
Afm. zonder lijst:
100x100 cm
Afm. met lijst:
103x103 cm
Lijst:
originele, klassieke lijst
Jaar:
1984
Artikel nr.:
265

Dit schilderij uit 1984 is gemaakt in een rustige periode in het kunstenaarsbestaan van Willen Thijs, waarin hij zich vooral bezighoudt met de verbouwing en restauratie van het monumentale kerkje in Barsingerhorn. Mij treft de uitgebalanceerde en pure eenvoud in dit schilderij en het laat zijn zoektocht naar de ''coloritmes'' zien, de verbinding van vorm en kleur. Rob Bouber schreef naar aanleiding van zijn expositie in het Museum Jan van der Togt in Amstelveen in 2007: ''Het zijn abstracte composities, patronen in een wild verband, merendeels opgebouwd uit blokjes, vlakjes, in vrolijke tinten tegen elkaar gezet.... Hij is een durfal voor wat betreft het gebruik van kleuren''.   

Biografie Willem Thijs

Wilhelmus Johannes Hermanus Thijs werd 19 september 1932 in Tilburg geboren in een familie van textielfabrikanten en -ververs.
Van 1953 tot 1954 was hij student aan de Academie van Beeldende Kunsten in Tilburg en van 1956 tot 1960 aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam (tekenen/aquarelleren en monumentale kunst in relatie tot architectuur). Tijdens het laatste studiejaar verwierf hij met zijn inzending de Tétar van Elvenprijs voor vrije schilderkunst en een reisstipendium voor vier jaren (hij werkte onder meer in het Italiaanse bergdorp Anticoli Corrado). Het bekroonde schilderij bevindt zich in het Tétar van Elvenmuseum in Delft. Daarnaast maakte hij nog vele studiereizen door Europa, Turkije en Egypte. 
Willem Thijs was een veelzijdig kunstenaar. Dit komt tot uiting in vele monumentale opdrachten en exposities, wandschilderingen in tempera, reliëfs, sgraffito´s, gobelins, betonplastiek, glas in beton- en glasappliqué ramen, spiegelobjecten en modulaire ontwerp-systemen voor ruimtelijke vormgeving. Als vrij kunstenaar werkte hij zowel figuratief (in zijn beginjaren) als abstract met allerlei materialen zoals aquarel, gouache, acryl-, tempera- en olieverf soms met toevoeging van bladgoud en zilver. In zijn werk verkent hij constant nieuwe mogelijkheden om tot een coloristische verdieping te komen. Hij bleef daarbij zoeken naar een synthese tussen vrijheid en gebondenheid.
Vanaf 1962 woont Thijs in Amsterdam. Hij was daar van 1967 tot 1974 verbonden aan de Rijksacademie in de functie van hoogleraar voor de faculteit van monumentale kunsten. Als zodanig hield hij zich bezig met de integratie van beeldende kunst in architectuur en omgeving. In 1978 koopt Thijs een leegstaand kerkje in Barsingerhorn waar na een verbouwing een groot atelier en expositieruimte beschikbaar komt. In 1997 keert hij terugkeer naar Amsterdam waarna hij zich in 2004 definitief vestigt in Purmerend. Willem Thijs overlijdt aldaar 8 december 2016.

Jojada Verrips en Ben van den Camp, ‘’Coloritmes, Willem Thijs, Leven en werk’’, AMB Diemen 2018

Scheen 1969/70, deel II, p. 443